Direktlänk till inlägg 3 december 2010

Decembernatt i Änglamark

Av Stefan Bodström - 3 december 2010 23:45

Så ligger jag här i soffan igen och myser. I vedspisen knastrar björkveden och utanför har snöstormen bedarrat...för tillfället i alla fall. Snön ligger meterdjup utom där jag och grannarna skottat fram en liten bit trottoir, här och där, så att man i alla fall kan ta sig mellan gatan och ytterdörren.

I går kväll när det blev fem minuters uppehåll i snöandet bestämde jag mig för att hundarna behövde komma ut i alla fall i trädgården en liten stund eftersom det såg omöjligt ut att prommenera dem ute vid vägen. Efter en stunds mödosamt knuffande på dörren fick jag upp den på glänt så pass mycket att jag och hundarna skulle kunna passera med visst besvär. Väl i dörren stannar min lilla tik Penny och tittar misstänksamt ut på drivan utanför dörren. - Jag tänker i alla fall INTE kliva ut i det där, såg hon ut att tänka. Totte stod strax bakom och trampade och tittade över ryggen på henne och såg ut att tänka, - Flytta dig, flytta dig, jag ska kissa, fort, jag ska kissa, oj snö, jag älskar snö, flytta dig, tjohoo kissa i snön, flytta flytta flytta dig!!

Till slut fick jag lyfta upp Penny. Försiktigt tog jag henne om magen och lika försiktigt kastade jag henne en halvmeter utanför dörren. Hon flög en kort sekund, snett ned mot marken och plötsligt var hon borta. Hon försvann ur mitt blickfång för att efter ett ögonblick dyka upp igen. Jag inser då att hon står på bakbenen och att trots detta sticker bara hennes nos upp ovanför snön.


Idag har fina småtrollen kommit hem igen. Vi började med att ta oss till Tomelilla och handla en smula. Vädret här gör ju att man inte riktigt vet när man kan köra på vägarna igen. Väl hemma gjorde vi upp ny eld i brasan. Ungarna fick mysa i soffan en stund och titta på julkalendern medan jag förberedde lite julbak. Lillkillen kom ofta ut i köket och ville hjälpa till. Stående på en stol vid diskbänken följde han processen noga och frågade då och då om han fick lov att diska något som jag inte längre skulle använda.

Glöggen blev varm på spisen, degen utkavlad och vips så stod jag där i mitt lilla kök, Evert Taube stånkar fram Knalle jul på stereon, och friterar mina klenäter och skålar med min far. Julkänslan infinner sig snabbt i år.


Trots värkande rygg och axlar efter två dagars snöskottning känner jag mig sanslöst tillfreds med tillvaron. Visst finns det alltid saker som skulle kunnat vara bättre men det är minsann inte många i så fall. Jag har en underbar kvinna i mitt liv och två fina bonusbarn och mina tokiga hundar... Det är inte mycket mer jag begär.


När Fantomen snarkar bleknar åskan!


 
 
Ingen bild

Fia

4 december 2010 20:08

Det är en gåva att uppleva allt detta med dig.
Jag och barnen älskar dig, alltid!

 
Ingen bild

Angela

17 december 2010 21:04

hehehe.. läste slutet som- när fantomen snarkar bleknar åsnan...hahahaha! bra att allt e bra =)

Stefan Bodström

18 december 2010 10:10

ÅsKan, Angela, åskan inte åsnan!! :o)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Bodström - 20 september 2017 16:30

Ja... Vad ska man säga.   Det finns ju alltid en risk, eller flera, med att lufta sina tankar och känslor på det här viset. Offentligt. Det är ju inte alla som håller med mig. Det är inte ens något jag förväntar mig. Det är ändå intressant ...

Av Stefan Bodström - 17 september 2017 16:57

Så ligger jag på soffan igen.... Det är söndag och lugnet sprider sig om än tillfälligt. Veckan som gått och veckan som följer är fyllda av måsten och borden. Stort jobb, långt hemifrån och mycket som ska ordnas och förberedas.   Samtidigt ...

Av Stefan Bodström - 10 september 2017 22:29

      Det fanns en gång en "flicka" som var så himla förälskad i sin man. Politiskt engagerad var hon med.... Sosse var hon visst. Tills "flickan" åkte lite rutchkana på några regnbågar. I slutet på den regnbågen stod en annan "flicka" som...

Av Stefan Bodström - 10 september 2017 03:34

Länge sen jag skrev här.... Livet tar ibland ovanliga vändningar. Jag blev egen företagare först med café och sen med smide och montage... Det första gick mindre bra och det andra tar verkligen fart. Jag har tidigare skrivit om min förra skilsm...

Av Stefan Bodström - 22 december 2013 22:16

Nu är det jul igen... Tog mig en titt på statistiken innan jag bestämde mig för att skriva. Konstant samma fyra som håller koll på om jag skrivit något nytt... Hej på er och god jul! Kanske dags att skaffa sig ett nytt intresse!?   Även Fanto...

Ovido - Quiz & Flashcards