Direktlänk till inlägg 10 september 2017

Skadeglädje

Av Stefan Bodström - 10 september 2017 03:34

Länge sen jag skrev här....

Livet tar ibland ovanliga vändningar. Jag blev egen företagare först med café och sen med smide och montage...

Det första gick mindre bra och det andra tar verkligen fart.

Jag har tidigare skrivit om min förra skilsmässa här och hur galet det gick till på den tiden för elva år sedan. Mycket intriger och bråk var det minsann.

Då lovade jag mig själv att aldrig utsätta mig själv för något sådant igen. 

Tiden gick och min nuvarande fru, eller ja i några dagar till i alla fall, blev väl..... Ja jag vet inte vad jag ska kalla det...förbytt.

Det tisslades och tasslades med mobiltelefonen och smögs med meddelanden på bärbar dator och plötsligt blev utelivet och "vännerna" viktigare än den familj som fanns hemma. Jag uppdagade en otrohet som pågått många, många månader.

Den nya "vännen" var i själva verket en älskarinna med vilken frun inlett en seriös relation och dubbelspelet som följde därpå ledde mig till mycket mörka platser i mitt sinne.

Jag var bitter, arg och sorgsen men framför allt kände jag mig kränkt och förnedrad.

Kränkt och förnedrad för att den person som hela tiden gett sken av att vara lycklig med mig ända in på stunden då jag insåg hur det egentligen låg ljög om att hon ville stanna hos mig. 

Fick mig att framstå som en paranoid, svartsjuk lögnare inför hela familjen när jag påstod att jag visste att hon och nya "vännen" hade ett seriöst förhållande.

Jag har i eftertankens kranka blekhet insett att det är just lögnerna som sårat mest. Till och med då jag flertalet gånger påtalade att vilka misstankar jag hade och bad om att hellre bli lämnad ärligt.

Med det menar jag att jag önskade få sanningen presenterad som att "ja, jag är kär i någon annan så jag tycker vi bryter här innan jag inleder något och jag sårar dig och andra i min omgivning". 

....Man kan inte alltid få som man önskar.

Lögnerna och dubbelspelet fortsatte i makabra 6 månader tills jag slutligen fick nog och bar ut fruns saker på gräsmattan.

Nu är skilsmässan inskickad och har snart vunnit laga kraft. 


Det har varit en hemsk tid men det känns som att jag kommer ut på rätt sida om den.


Men så har vi då det gamla spöket som dyker upp då och då...

För att muntra upp mig själv en smula bestämmer jag mig för att tacka ja till en inbjudan och följa med några gamla vänner ut och ta en öl i Malmö en fredagkväll.

Då flera av vännerna bor kring Möllevången blir valet av ett gammalt "vattenhål" ganska självklart.

När jag klivit in genom dörren och suttit en stund lägger jag slutligen märke till en gammal tant som sitter i baren och försöker iakta mig diskret.

Jag inser efter en stund att det är min före detta svägerska från mitt tidigare äktenskap. Hon fibblar och pillar med sin mobiltelefon en stund och mina misstankar om vad som komma skall väcks.

Mycket riktigt ramlar, som på beställning, fru nr 1 in genom dörren några minuter senare.

Hon som tydligen hållit koll på mig i elva år och som genast när det blev officiellt att jag och nuvarande frun delar på oss basunerade ut statusar om Karma och dylikt.

För det första verkar de ha missförstått det där med Karma.

För det andra så är detta uppbrottet naturligtvis en sorglig historia för mig personligen men den är fortfarande inte av samma dignitet av galenskap som mitt förra äktenskap.


Det undgår mitt förnuft hur det kan vara så intressant att i elva år fortfarande ägna så mycket uppmärksamhet åt någon man från början förmodligen inte tyckte särskilt mycket om.

Jag bjuder på det om det gör er vardag gladare.

Jag lider inte av det och bryr mig inte om det även om det var skönt att få skriva av sig det.

Jag har mitt hus, "godset", och min firma och stora jobb på gång.

Jag har inte tid med era intriger och definitivt inte ork att beblanda mig med dem.


Lev ett gott liv om ni kan!

Det tänker jag göra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Bodström - 20 september 2017 16:30

Ja... Vad ska man säga.   Det finns ju alltid en risk, eller flera, med att lufta sina tankar och känslor på det här viset. Offentligt. Det är ju inte alla som håller med mig. Det är inte ens något jag förväntar mig. Det är ändå intressant ...

Av Stefan Bodström - 17 september 2017 16:57

Så ligger jag på soffan igen.... Det är söndag och lugnet sprider sig om än tillfälligt. Veckan som gått och veckan som följer är fyllda av måsten och borden. Stort jobb, långt hemifrån och mycket som ska ordnas och förberedas.   Samtidigt ...

Av Stefan Bodström - 10 september 2017 22:29

      Det fanns en gång en "flicka" som var så himla förälskad i sin man. Politiskt engagerad var hon med.... Sosse var hon visst. Tills "flickan" åkte lite rutchkana på några regnbågar. I slutet på den regnbågen stod en annan "flicka" som...

Av Stefan Bodström - 22 december 2013 22:16

Nu är det jul igen... Tog mig en titt på statistiken innan jag bestämde mig för att skriva. Konstant samma fyra som håller koll på om jag skrivit något nytt... Hej på er och god jul! Kanske dags att skaffa sig ett nytt intresse!?   Även Fanto...

Av Stefan Bodström - 20 juli 2013 02:18

Det är nu länge sedan jag skrev här och jag tänkte egentligen inte göra det idag (eller inatt) heller med tanke på vilka olyckskorpar som bevakar det jag skriver.   Idag har en speciell person födelsedag. Vad hen ska göra på sin födelsedag äger j...

Ovido - Quiz & Flashcards