Alla inlägg den 3 augusti 2009

Av Stefan Bodström - 3 augusti 2009 22:55

Så var jag igång igen... Ett nytt projekt påbörjat strax innan det förra är riktigt slutfört.

Jag skulle ju inte göra så mer hade jag lovat mig själv...

Men det är ju så lite kvar att slutföra på det andra, tänkte den optimistiska halvan av min hjärna. Det är den som ibland har lite otur när den tänker. Denna gången var det dax att påbörja arbetet med att "flytta" trappan i huset. Det vill säga en ny trappa, som jag själv gjort, skulle på plats och efter det skulle den befintliga trappan rivas ut och ge plats åt ett något större badrum.Det skulle innebära att man faktiskt fick plats därinne när man nu gör vad man gör när man gör det man gör i badrummet.


Jag satte igång med stor arbetsglädje och införskaffade hammarlack att måla min ståltrappkonstruktion med. Den blev svart och fin och blänkte så fiiiiiiint i solen där den stod och torkade. 


Nästa steg, bokstavligt talat, var att åka och köpa fina furuplank att använda som trappsteg. Jag kom hem och lade upp planken på bockar i rummet och limmade ihop dem. Det blev jättebra. Nu är de klara att mätas och sågas ut så de kan bli fina trappsteg.

Det är nu Stefan, dvs jag, går lös på innertaket och sågar ut ett finfint hål som är perfekt för trappan att passas in i. Dammet yr och 150 års samlad smuts ramlar ner på golvet när jag glad i hågen drar ner de gamla takskivorna.

Jag kan inte beskriva lyckan jag kände när jag gick runt huset, till trädgården, och hämtade stålkonstruktionen som slutligen skulle bli men helt himmalagade trappa! Bök och stök och till slut kom den in genom dörren och placerade på sin tilltänkta plats.... Nu börjar Stefans andra hjärnhalva vakna långsamt som Ozzy Osbourne en söndagsmorgon och lika långsamt går det upp för mig att allt inte stämmer med min fina, fina trappa.

Den går helt enkelt inte att använda i det utförande den är i.... Lyckligtvis är inte materialet speciellt dyrt men nu måste jag alltså börja om från början med ritningar och uträkningar och jag måste ut i garaget och rota fram min svets igen. Det är omöjligt att anlita någon att bygga en trappa eftersom trappor verkar kosta sin vikt i guld. Målet är att vara klar med huset i december men trappan skulle varit klar denna veckan. Vi får väl se hur det går med det.... Nu ska jag sura ett par timmar i min soffa men inte för länge för jag ska ju orka med mitt jobb imorgon och sen ska jag tassa upp, ja uppför det gamla trappskrället, till min sambo som fick ta en alldeles för stor skopa av mitt dåliga humör till följd av min enorma besvikelse på mig själv.


God Natt kära vänner och ni andra som förtjänar det!

Fortsättning följer....

S

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards