Direktlänk till inlägg 23 augusti 2009

Den kaxiga myran...

Av Stefan Bodström - 23 augusti 2009 00:25

En trevlig visa från min uppväxt på sjuttiotalet som min käre, älskade far ofta gick och sjöng på. En strävsam myra hamnar en smula i "klistret" efter intag av en viss typ av dryck och sensmoralen i visan har med alkohol att göra.

Men!

Det går att plocka ut slutstrofen ur sitt sammanhang och använda i andra. 

Till exempel är det så att jag under en längre tid försökt ignorera "kolossen" i mitt liv. "Kolossen" ifråga är diverse otrevliga personer som jag bröt med för ett par år sen och sen har undvikit kontakt med. Jag hade svurit att inte skriva på denna sidan om dessa personer men känner att jag är tvungen att göra ett undantag denna gången. 

Min planerade kväll med min älskade Ann-Sofie blev nästan spolierad då en "vän", en av de jag brutit med, plötsligt hör av sig efter sex månaders tystnad.

"Vännen" undrar när jag tänker betala tillbaka pengarna jag är skyldig. Pengarna som jag lånade upplystes jag om, från början, att jag inte behövde ha bråttom att betala tillbaka utan det kunde ske när jag stod på bättre fot. Hur som helst så stod jag på bättre fot i våras och efter smskontakt sattes pengarna in via en internetöverföring. Överföringen markerades med ett meddelande i form av mitt namn till mottagaren. Mottagaren undrar tydligen inte över var pengarna som plötsligt finns på kontot kommer ifrån och läser tydligen inte innantill vid tillfället. "Vännen" har således inte noterat att pengarna kommit henne tillhanda eller så har "vännen" bränt pengarna, innan "vännen" noterat att de överhuvudtaget existerade, i form av en övertrassering som precis täcktes av mitt återbetalade skuldbelopp, vad vet jag!?


Jag ringer upp personen ifråga och presenterar mig och får till svar: Heej, hur är det? Jag svarar kort att det är ovidkommande hur jag mår eftersom vårt sista samtal, för länge sen, inte var av trevlig karaktär och jag ser därför ingen anledning till småprat. Då får jag veta att jag är oförskämd.

Följdaktligen talar jag om vad jag anser om hur oförskämd den här personen har varit mot mig och håller mig tämligen lugn. Jag försöker hålla rösten stadig trots ursinnet som pressar sig upp genom luftstrupen och vill få mina stämband att brista ut i en vansinnig tonart. 

Jag lyckas hålla mig någorlunda lugn, säger det jag vill ha sagt och lägger på luren. 

Det kunde varit slut där!

Men ack, så kan det ju inte få vara!

Ve den som låter Stefan få sista ordet!

Följden blir ett bombardemang av sms, alla sparade naturligtvis, där diverse elakheter och glåpord yttrades. Först försökte jag bemöta dem sakligt och lugnt och sen försökte jag ignorera dem och till slut var jag ändå tvungen att stänga av min mobiltelefon eftersom jag då satt på en biograf.


Väl hemma, efter en underbar kväll med min kära, fika på stan, påhälsning hos gammal vän till älsklingen, nattmat och till slut femtio minuters körning från Malmö och hem, så loggades det in på Swedbanks internettjäns. Med hjälp av sms från min före detta vän, som jag sparat, var det lätt att ta reda på vilket datum jag faktiskt betalade min skuld. Den nittonde maj eller 19/5-09 eller 20090519 gjordes denna omstridda betalning.

Jag tror personligen att dagens sms-påhopp har annan grund än själva skulden. Vilken vet jag inte. Jag kommer förmodligen inte få reda på det heller. 

Vissa människor är som kolossen i visan om den kaxiga myran... Ju mer man kämpar med dem desto mer kletar man in sig i kolossen och till slut svälter man ihjäl och dör för att man sitter fast där. Jag har bestämt mig för att inte lägga mer tid på såna kolosser som dessa före detta vänner representerar. De tar all kraft ifrån allt bra i världen och det komiska är att de bär sig åt på detta viset samtidigt som de står med knutna nävar i sin av rödvinspimplande frambringad alkoholinducerade dimma och skriker om solidaritet och karma. 

Missförstå mig nu inte kära läsare!

Jag har varken något emot rödvin, solidaritet, karma eller alkoholinducerade dimmor. Jag tror bara man ska vara försiktig när man kombinerar allihop med bitterhet. 


Slutligen upphörde sms:en att komma och kvällen avlöpte väl och här sitter jag nu och skriver om vänner eller fiender som blivit som kolossen i en visa från min barndom och vill egentligen ha sagt att man inte ska fastna i beteenden eller dåliga cirklar. Hade jag skrivit det från början hade jag ju inte behövt slösa med alla ord här ovan. 

Nu ska jag ut på trappan och titta på den stjärnklara himlen, röka en liten cigarr och begrunda mina handlingar och tänka på att om karma finns måste jag gjort något bra för just nu leker livet!


God natt kära läsare och kom ihåg!

BROTTAS ALDRIG MED EN TOY!!!

S

 
 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

23 augusti 2009 08:31

Tack kära älsklingen för en skön kväll med god mat och mysig stund på bion.
Hur var det nu "vännen" skrev i sitt sms till dig? Att du skulle suga kuk? Det var ju ett vackert skällsord :)
Men kanske suger "vännen" kuk just nu då hon vaknade med filten i örat då det inte fanns någon skuld att gapa om. Lite komiskt.

Älskar dig!

http://mittinnersta.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tina

1 september 2009 12:35

HAHAHA! Jag dör! Stefan!! Jag trodde inte att du umgicks m folk i 13-årsåldern, för det är väl kanske iden åldern han/hon är...? För du har väl inte varit skyldig Malen Ivarsson pengar? Jag menar i vår mogna ålder är jag såå glad och tacksam över att jag inte behöver komma med så konkreta sexråd som "sug kuk"... Det låter ju moget...?
Kul att vara här!! I helgen kan jag inte gå in o läsa, för jag ska nämligen på "lill-semester":)), vilket jag ser framemot MYYYCKET!!! Hehehe! Tänker ICKE tala om vart jag ska...;)))
KRAUM po di!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Bodström - 20 september 2017 16:30

Ja... Vad ska man säga.   Det finns ju alltid en risk, eller flera, med att lufta sina tankar och känslor på det här viset. Offentligt. Det är ju inte alla som håller med mig. Det är inte ens något jag förväntar mig. Det är ändå intressant ...

Av Stefan Bodström - 17 september 2017 16:57

Så ligger jag på soffan igen.... Det är söndag och lugnet sprider sig om än tillfälligt. Veckan som gått och veckan som följer är fyllda av måsten och borden. Stort jobb, långt hemifrån och mycket som ska ordnas och förberedas.   Samtidigt ...

Av Stefan Bodström - 10 september 2017 22:29

      Det fanns en gång en "flicka" som var så himla förälskad i sin man. Politiskt engagerad var hon med.... Sosse var hon visst. Tills "flickan" åkte lite rutchkana på några regnbågar. I slutet på den regnbågen stod en annan "flicka" som...

Av Stefan Bodström - 10 september 2017 03:34

Länge sen jag skrev här.... Livet tar ibland ovanliga vändningar. Jag blev egen företagare först med café och sen med smide och montage... Det första gick mindre bra och det andra tar verkligen fart. Jag har tidigare skrivit om min förra skilsm...

Av Stefan Bodström - 22 december 2013 22:16

Nu är det jul igen... Tog mig en titt på statistiken innan jag bestämde mig för att skriva. Konstant samma fyra som håller koll på om jag skrivit något nytt... Hej på er och god jul! Kanske dags att skaffa sig ett nytt intresse!?   Även Fanto...

Ovido - Quiz & Flashcards